Followers

Kenapa Saya Mahu Susukan Anak Saya Dengan Susu Ibu?

Kenapa Saya Mahu Susukan Anak Saya Dengan Susu Ibu? kenapa? dan kenapa? aku ingin tebus kesilapan laluku dengan anak sulung yang  dikurniakan tanggal 05.08.2009.
Ketika mengandung, saya memng kurang ambil tahu pasal penyusuan.
Setelah bersalin secara c-ser, saya tak dapat menyusukan anak kerana saya tidak sedar.
Apabila sedar, saya cube menyusukan anak. Tetapi saya rasa seperti tiada susu.
Anak asyik menangis, tapi saya tetap susukan. Sampai esoknye anak kena jaundis (kuning)
Ya allah, hanya tuhan yg tahu perasaanku. Anak diletak dibawah lampu biru.

Dengan pengetahuan yang cetak dalam penyusuan susu ibu, saya dinasihatkan oleh keluarga untuk memberi anak susu formula dan bagi air kosong. tanpa berfikir panjang saya bg ank susu formula, bagi air kosong. padahal masa itu ank baru berusia 3 hari (Ya allah.....). 

Setelah keluar dari hospital dan berurut br saya ade susu. Padahal jika ikut mmg dh de susu tp sbb x de pengetahuaan, mcm ni la jadikan. Ank dapat menyusu badan dlm ms sama bagi jugak susu formula sbb dengan ckp org, ank x cukup susu, ank x kenyang.

Hingga ank berusia 4 bulan, dengan bg susu Formula yg kerap, ank mula x mahu menyusu badan. bile ini terjadi saya rs tertampar. rs sedih, ye saya pernah menangis.

Saya cube sedaya upaya ajar ank menyusu bdan. kebetulan aku berpindah rumah baru. saya amik cuti seminggu bercuti untuk luang masa dengan ank. Sebelum itu, saya telah pusing 1 melaka untuk cari medela SNS. apabila saya cuti, saya cube ajar ank menyusu badan semula dengan bantuan SNS. tertapi x berjaya. YA Allah................... susuku masih ada. ank x mahu. Menitik air mata ibu ini. Saya telefon kaunseling laktasi minta bantuan, minta pendapat. Saya cube lagi. Habis cuti 1 minggu, akhirnyer saya pasrah semua usaha Saya x bjaya. Hanya tuhan yang tahu hati ini. Sejak anak tidak menyusu badan, boleh katekan anak tiap2 bulan demam. kembung, selsema. 2 bulan lebih anak kena muntah2. minum susu muntah. mcm2 susu 2kar. Betul kate org, ank x menyusu badan antibodi x kuat. Saya betul2 menyesal...

Tahun 2010 aku disahkan hamil ank kedua. Saya nekad akn menyusukan akn. Saya baca pasal penyusuan. beli set breastpump, kumpulkan seberapa byk ilmu psl penyusuan. 
taggal 15.03.2011. Saya dikurniakan cahaya mata (Muhammad Alif Naufal bin Mohammad Hidayat) 1 jam selepas kelahirannyer skali lg saya diuji. Ya Allah.... dimana doktor tidak membenarkan ank disusukan. Kerana doc detect saya demam sebelum bersalin. ank terus dihantar ke nursery untuk pantauan takut ank kena jangkitan atau ape2 masalah lain.

Dengan keadaan saya yg tak boleh bangun kerana tumpah darahsemasa bersalin. Saya terpaksa dimasukan 1 beg darah. Saya sakit dada, denyutan nadi yang kencang. Masa dilabor room lagi saya ditahan lebih 4 jam selepas bsalin untuk doktor pantau denyutan nadi. Hari kedua baru saya dibenarkan melawat anak di nursery dan akhirnyer.. ALHAMDULLILAH YA ALLAH............. Saya dapat menyusukan naufal. mmg trasa sayu hati ini. Naufal masih mendapat kolostrum. kerana kolostrum masih ade hingga hari ke 3.

Sekarang anak menjangkau 3 bulan. Saya berjaya full breastfeeding naufal. naufal nmpk ceria. sekarang dh pandai ckap2 dengan ibu. Syukur padamu YA Allah....... kau masih beriku kesempatan untuk menyusukan naufal. Saya nekad ingin menyusukan naufal hingga 2tahun.  


 Kenapa aku buat entry ini?
Hah... dlm blogwalking aku terjumpe blog mazni. Dimana mendapat info tentang shaklee B untuk penyusuan disitu. de plak mini contest.. alang2 contest masih terbuka, aku sertai. simpel jer, jom baca...

Sempena Hari Susu Sedunia yang disambut hari ini, 1 Jun, saya akan berikan sesuatu yang istimewa buat pembaca setia blog saya ini. Juga sempena pembukaan Stor Shaklee saya, saya nak buat satu mini contest. Simple je... Sesuai untuk ibu-ibu ye...

Syarat-syaratnya mudah saja...
  1. Anda mestilah menjadi follower blog saya ni ma2niput3.blogspot.com.
  2. Buat simple entri tentang 'Kenapa Saya Mahu Susukan Anak Saya Dengan Susu Ibu?'. Pastikan link ke entri ini ya!
  3. Jangan lupa tinggalkan link entry anda dan ID follower di comment entri ini.
  4. Tag 2 orang je... Tapi, kalau lebih pun takpe...
  5. Contest bermula 1 hingga 20 Jun 2011. Pengumuman pemenang akan dibuat selewat-lewatnya 30 Jun ya!

Hadiahnya :
1 set trial pack (boleh pilih sama ada Set A, B, D atau G) bersama 8 bonus tambahan...

  • PERCUMA Penghantaran
  • PERCUMA hadiah istimewa (free gift)
  • PERCUMA TIPS EKSKLUSIF mempercepatkan penghasilan susu ibu melalui vitamin.
  • PERCUMA bekas berKUALITI & kedap udara
  • PERCUMA flyer panduan
  • PERCUMA menyertai laman sosial khas yang dipantau oleh mereka yang berpengalaman dalam pemakanan tambahan.
  • PERCUMA Pautan jaringan panel Shaklee Euphoria (kumpulan Pengasas Shaklee Trial Pack)
  • Diskaun khas untuk pembelian fullpack.
Jadi, apa tunggu lagi? Jom Join!


Tag... Untuk MOM to Be yang nekad untuk full breastfeedng nnt...
1 ) Jun

No comments:

Post a Comment