Followers

Handle EBM waktu kecemasan.

Actually hujung bulan mei aku dh naik keje
mgu sbelum naik keje, aku balik ke kampung suami kerana ada kenduri kawen.
mmg aku huru hara sbb x dpt smbng cuti lg.

bos soh naik keje jugak ari isnin sbb ade mesyuarat penting perlu aku hadiri isnin 2
em... nak x nak blik jugk dr kedah ahd petng 2
highway jem la jugk sbb cuti sekolah

dh nak naik keje ank2 aku anta rmh mak slama 2 mgu sbb mak mentua masih dikampung ( ank mak mentua yg jaga sebenarnyer)
ok bile mak mentua dh blik melaka,
ri isnin 13hb aku start akn anta ank kat mak mentua.
ahad mlm aku br teringat...
ALAMAK!!!!!!....

COOLER BAG untk bawa EBM ke rmh mak mentua x beli lg.
ms ank2 kat rmh mak x pikir sbb mmg aku dok sane skali so pam susu tgl jer dlm peti ais.
ahad mlm aku dh pikir 2 mcm mane nk buat esok nk anta ank ni.

ok mcm ni, mlm 2 aku cr tupperware ygbesar yg ade kat rmh. siap2 letak ats meja, esok pg uruskan.
bgn pg, mula2 aku buat;

1) aku tulis siap nombor pada semua EBM supaya sng mak mentua nk amik susu yg mana dl
2) aku amik bekas tapperware yg aku dh siapkn smlm
3) aku ketuk ais (aku bekukn ais mlm td)
4) mskkn ais ketul kecik pada bahagian bwh susu
5) msk kn semua EBM (aku bekal 6 botol 3-3.5oz setiap satu)
tara.....
tengok susu dh siap dgn ais dlm tupperware yg besar dan tutup( tupperware kueh bahulu warisan ni. hehehehe.... berguna jugak)
nmpk x nombor2 ats botol tu. ok ini bg memudahkan mak mentua bg susu yg mane dl...
senang jika gune stok EBM yg beku, bg bayi susu beku yg telah cair dl. yg lain bg fresh milk yg br pam hari sebelumnya.
Stok EBM mesti jalankn jugak boleh ganti baru, klu smu bg fresh milk syg jer nnt stok2 susu expired.. buang jer smua kn. ok nnt aku cite cara simpan EBM ok.

ok, cara aku bt ni adalah waktu kecemasan ok,
ais boleh tahan untuk perjalanan kurang 2 jam (1 jam jer ok ler kn)
tapi perjalanan ke rmh mak mentua aku hanya setengah jam.
So smpi rmh mak mentu ais masih beku lg... (selamat susu aku ngeh3x....)

ok sampi rmh mak mentua, cepat2 keluarkn susu masuk dlm peti ais...
:) senang kn
sape kate ssh nk handle EBM... kn senng jer 2. dh siap2 sukat masuk botol siap sukat tiba msa panas kn jer ok.

Waktu rehat diopis aku pun berlari la pegi cari cooler bag dgn ice pack. :)
cari kat kedai bby yg aku selalu pegi "Baby Cute" kat Batu Berendam Melaka.
mmg dr ank first aku suke beli barang kat kedi situ.
anty 2 pun dh kenl muke aku. hehehehe...


Dapat la Cooler Bag (Babyking) harga RM89.90.. siap dgn 6btl dan ice pack. ok boleh la. aku sapu jer..
Esoknyer dh sng...
hehehehe...
dh de Cooler bag tok EBM naufal...

Pengajaran ok, sediakn payung sebelum hujan....

No comments:

Post a Comment