Followers

Berat Badan Kurang memberangsangkan

Naufal msuk 4 bulan
semalam aku bawa pergi checkup
memandangkan kali ni x injet, aku pegi petng.
ingt petang x rmi
tp dluar jangkaan, ramai gile
aku dpt msk tok checkup lg beberapa minit dekat jam 5 petng.
hu.. penat gak tgu.

ok, time timbang. buka baju buka pampers...
timbang................ nurse ckp 6.2kg.
ha? 6.2kg jer?
uik knp x naik sgt, bulan leps 6.0kg...
em..... ati ibu ni rsu...
mesti de x kena.

pikir pasal nurseri. ari2 aku anta 6botl (3-3.5oz)
bile petng sll akn sll hbs @ tgl balance 1.
tapi badan ank x naik sgt. nape ek.

ok, x pe. dh chekc up aku balik.
mlm tu dokpikir2 lg. ape x kena ni.
ok, aku nk buat check up mengejut di nurseri esok.

OK, pg cam biasa siap2. siap kn ank2 untk anta nurseri.
mcm biasa EBM naufal 6 botol.
sampi nurseri aku letak ank. aku amik cooler beg ckp dgn akk nurseri tu.
"kak, mane warmer nk ters pnskn 1 susu la naufal x menyusu lagi, kang akk terus bg je la"
trick ni tau... padahal naufal dh menyusu tp x pe nnt kol 8 lebh naufal leh mnm jugak. susu dh pns tahan 2 jam ok.

ok, akk tu ke dapur, aku ikut nk tgk mane die letak warmer yg aku bekas kn.
ok, warmer terletak elok tepi periuk nasi elektrik.
akk tu amik air mskkn dlm warmer. masuk kn EBM.
aku tgk eh nape suhu 70 darjah????

aku diam, then akk tu tny aku.

akk nuseri "dik, betl x suhu die mcm ni?" aku buat2 tgk, " eh, slaah la kak..... suhu susu 40darjah jer.. x boleh lebih. yg 70darjah tok pnskn makanan..."

akk nurseri " o yeke, akk tgk mcm lama sgt nk hilang sejuk die, yg pengagasuh suzi (bukn nama sebenar) pun ckp betul ke suhu die 40 sebb lamanyer nk hilang sejuk die"..

aku jwb " mmg mcm tu kak, klu lampu die padam x semestinyer dh hilang sejuk. kuirang2 dlm 20 minit. tu sebab sy ckp agak2 lg setengah jam die nk minum akk dh boleh pnskn"

akk nurseri " o.... ok2"

Dalam otak dan ati aku berkata.... "patutla berat bdn naufal x naik sagt..... rupenyer cara pans suhu melebihi suh yang sepatutnya".... and nurtien dlm susu akn hilang jika suhu die terlebih.

" Pemanasan ebm
Ebm harus dipanaskan dalam suhu 35 hingga 45 darjah celcius. Ebm yang dipanaskan dalam suhu lebih dari 45 darjah celcius akan kehilangan zat & nutrien nya. Hati-hati, pengasuh/nursery mungkin memanaskan ebm anda di dalam periuk dengan menggunakan dapur gas. Ini sangat tidak sesuai kerana :
- suhu yang sangat panas mematikan nutrien
- periuk yang panas boleh mencairkan bottle plastik anda dan memberi efek yg tak elok kepada ebm"

So, settle. aku harap perkara ni tak berulang lagi. kesian naufal.... Sedih gak sebenarnyer jd mcm ni. 

No comments:

Post a Comment